Autor: Zbyszek, styczeń 2009
Wersja pierwsza została wykonana samodzielnie dużym nakładem pracy na podstawie planów firmy Krick Modellbau. Ten model latał w roku 2005,
ważył ok 4,5 kg. Właściciel stracił do niego serce. Ten egzemlarz miał trafić do kubła na śmieci. Dysponując możliwościami magazynowania,
zaproponowałem przechowanie płatowca z ewentualnością podjęcia jego remontu.
Wizyta w Muzem Techniki w Berlinie miała miejsce we wrześniu 2007 roku, gdzie jeden z dużych pawilonów poświęcony jest lotnictwu.
Tam natrafiłem na egzemlarz Klemma 35, pilotowanego w latach 60-tych przez Liesiel Bach. Wykonałem wtedy fotografie zamieszczone niżej,
mogące stanowić podstawę do malowania modelu.
Prace nad wersją drugą były wykonywane w okresie zimowym 2007-2008 oraz 2008 - 2009. W sezonie 2008 wykonano oblot modelu w stanie przed
malowaniem. Remont kapitalny objął m.in. korektę obrysu i pokrycia drewnianego górnej części kadłuba. Usunieto w całości stare pokrycie,
wykonano nowe z użyciem płotna SIG Coverall. Z włókna szklanego wykonano nowe okaptowanie silnika (metodą traconego styropianiu),
jak i oprofilowanie przejścia stateczników pionowego i poziomego. Wykonano nowe amortyzowane podwozie. Liczne modyfikacje,
jak i zapewne malowanie wykonane stosunkowo ciężkim lakierem, spowodowały że waga po ukończeniu osiągneła 6kg, istotnie
więcej niż maksimum szacowane na 5,5 kg.
Zastosowano nowe technologie (nowe w sensie własnej praktyki modelarskiej):
-
lutowanie stalowych i mosiężnych elementów podwozia twardym lutem przy użyciu palnika ROFIRE PIEZO, z pojemnikiem gazu MULTIGAS 300 i
lutem srebrnym Rolot 606 w otulinie z topnika, wyprodukowane przez firmę ROTHENBERGER
-
malowanie lakierem akrylowym dwuskładnikowym Novol (lakier samochodowy), przy użyciu pistoletu zasilanego z kompresora, zużyto ok 120g
lakieru białego i ok 40g lakieru czerwonego.
|