Chinska ofensywa na rynku modelarskim |
Autor: Zbyszek, maj 2008
Zakupy wyposażenia za 1/3 ceny ? Zdecydowanie TAK !
W drugiej połowie roku 2006 w sekcji "elektrycznej" naszego klubu rozeszła się wiadomość o nowych sklepach internetowych zlokalizowanych w Chinach.
Pojawił się bogaty asortymentem, w niespotykanych wcześniej cenach. Oferta została przyjęta z dużym zainteresowaniem, równocześnie rozsądek nakazywał
ograniczone zaufanie. Dokonaliśmy zakupów kontrolnych. Wybrane asortymenty w szczególności silniki, regualtory i pakiety napędowe zostały wypróbowane
zarówno w "laboratorium" jak i w eksploatacji w sezonie 2007. Próby pozwoliły wyłonić asortyment o zupełnie przyzwoitych właściwościach i odrzucić ten
który do użytku nie bardzo się nadawał. Dobre lub akceptowalne właściwości elementów napędowych w relacji do ceny, otworzyły zupełnie nowe możliwości
wyposażania modeli.
Można stwierdzić że dokonał się istotny przełom:
- napęd elektryczny większego modelu nie rujnuje już kieszeni,
- przekładanie (z powodów ekonomicznych) silników czy regulatorów z modelu do modelu
traci rację bytu,
- budowa modelu wielosilnikowego z napędem elektrycznym przestaje być kosztowną ekstrawagancją.
Niżej prezentujemy elementy z tego źródła, w tym silnik, regulator i pakiet
napedowy, co stanowi komplet napędu (za łaczną cenę ok 240 USD) do nieco wiekszego modelu o masie 4-5kg.
|
Planowana aplikacja: Klemm 35, wersja II
Model w wersji II ma być rezultatem remontu kapitalnego wersji porzedniej, oblatanej w roku 2005. Model widoczny na zdjęciu obok
pochodzi z tego okresu. Planowana masa: 4,5-5kg, rozpiętość 2,05m. Napęd: silnik elektryczny 3-fazowy C6354-250.
Śmigło: 18*10. Pakiet zasilający: LiPo, 8S, 4100 mAh, 10C. Maksymalny prąd:35-40A, moc aplikacji: 1000 W.
Współczynnik obciążenia mocy: 200 W/kg. Co daje możliwość wykonywania podstawowej akrobacji.
Szacowany czas lotu ok.10 - 12 min. Czas ładowania pakietu rozładowanego w 100% około. 50 min, roboczo od 20 do 30 minut.
|
Silnik: 3-fazowy outrunner, masa 600g, moc 1000-1200W
Silnik na zdjęciu obok tzw. "outrunner", oferowany wraz z widocznym wyposażeniem za cenę około 50USD.
Symbol 6354 250 oznacza: średnica 65 mm, długość 54mm, oraz stałą kV = 250 obr/V. Masa ok 600g.
Po sprawdzeniu jednego egzemplarza seria silników tego producenta (różne moce, wielkości i współczynnki kV) otrzymała naszą "homologację".
Chińskie sklepy internetowe często nie podają parametrów umożliwijących teoretyczne dobranie silnika do przewidywanej aplikacji.
Pomiary po zakupie potwierdziły jednak, iż ten egzemplarz będzie odpowiedni do stosowania z pakietem 8S LiPol i śmigłem
o wymiarach 18 cali. Pewnym mankamentem silników tego producenta jest bardzo gruby wał. W tym przypadku wał ma średnicę 10mm,
natomiast średnica widocznej piasty wynosi aż 12 mm.
|
Regulator HV: 6-10S, 80A
Regulator na zdjęciu obok nabyty w cenie około 50USD, jest regulatorem wysokonapięciowy do pracy z zasilaniem
6-10S LiPo. Był przez nas intensywnie sprawdzany w sezonie 2007. Nie stwierdzono żadnych problemów w eksploatacji.
Jest to duży i ciężki regulator, jednak zbudowany jest z dobrych elementów bez oszczędzania na rozwiązaniach układowych.
Rozmiar i waga regulatora nie mają tak istotnego znaczenia dla modeli cęższych niż 4kg.
|
Pakiet napedowy: LiPo, 8S, 4100mAh, 10C
Bateria napędowa 8S (8 cel LiPo połączonych szeregowo), będzie złożony z dwu gotowych pakietów 4S LiPo
4100mAh widocznych obok i nabytych za cenę około 70USD każdy. Pakiet 4S waży ok 430 g. Pakiety tego
producenta były przez nas krótko używane w sezonie 2007. Na obudowie widoczna jest informacja o maksymalnym obciażeniu 15-25C. Przyjmujemy
jednak (stosując zasadę ograniczonego zaufania),iż nie powinno się obciążać tańszych cel prądami większymi niź 10C, nawet jeżeli sprzedawcy podaje
znacznie więcej. W tym przypadku 10C oznacza granicę około 40A. W praktyce okazało się że mimo stosowania tak ostrożnie wyznaczonego limitu, doszło do lekkiego
"spuchnięcia" jednego z egzemlparzy. Zjawisko to jak na razie (maj 2008), nie jest związane z widocznym spadkiem właściwości eksploatacyjnych.
Pakiety te nie były jeszcze testowane w okolicach 100 cykli i więcej. Miarodajna opinia o trwałości tych pakietach będzie znana po zakończeniu sezonu 2008.
Komentarz z roku 2013 - pakiety te okazały się nietrwałe i zostały zastąpione nowymi lepszymi typami.
|
|